Velkommen til min blog... hyggeligt du har lyst til at kigge inde.
Smid gerne en kommentar inden du smutter igen (dette kan du under hvert indlæg) Knus

fredag den 27. maj 2016

Rosmarin boller og.... træt af at være "unormal"


Må indrømme, at jeg er ret træt af at "være anderledes og besværlig" mht. mine madvaner.... 
så prøver at introducerer min mave og krop til brød, pasta, ris, frugt og alle slags grøntsager. 
Desuden skruer jeg ned for fedt indtaget..... 
ved jeg så skal kæmpe med min "evige sult", men vil så spise mindre ved hver portion og så spise flere gange!

Jeg vil stadig ikke spise HVIDE ris, pasta & brød i hverdagene, men skulle lysten melde sig i weekender, vil jeg spise det.
 Ellers KUN fuldkorns produkter, og helst hjemmebagte brød, så jeg kan styrer sukker til sætningen selv.

Nu må vi se hvad det ender med...... både mht. hovedpine, evige sult og vægten :-)


------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg bagte i går rosmarin boller til flæskestegs sandwich........ 
til dem serverede jeg ovnbagte kartofler/persillerødder og hjemmelavet coleslaw.



ROSMARIN BOLLER MED SURDEJ:

Til ca. 18 mellem store boller.

Du skal bruge:
2-3 tsk. salt ... jeg bruger groft salt.
10 tsk frisk kværnet rosmarin .... der kunne sagtens være kommet mere i!
25 gr. gær
170 gr. surdej... min er lavet på fin/grov rugmel og alm. hvedemel
8.5 dl. lunken vand .... bruges der ikke fiber husk, brug kun 7,5 dl.
600 gr. fuldkorns hvedemel..... jeg bruger den fra Finax
100 gr. hvedemel ...... gerne med højt protein indhold
25 gr. Fiber Husk .... kan undlades, men giver brødet flere fibre.

Skyl rosmarinen, hiv bladene af, dup dem tørre i køkkenruller, kom dem i en kaffekværn (der dog ikke har været brugt til kaffe).


Giv dem en go omgang, så de ender som pulver..... 
personligt er jeg ikke vild med at tykke i en af bladene.

Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, surdej og rosmarin.... røres sammen.
Tilsæt melet.... jeg rør det med køkkenmaskine.
Dejen må gerne være som en TYK havregrød.... men det er jo en smagssag.

Dejen hæver min. 1/2 time i skålen på køkken bordet... jeg lukker bare låget på køkkenmaskinen.
eller
kold hæver min. 12 timer i køleskab (her tages den ud ca. 1/2 time før der skal formes boller.

Jeg bruger olie, både på bordet og hænder i stedet for mel, når jeg former bollerne.... sørger for min hænder HELE tiden har et godt lag olie på sig.


Drys dem med sesamfrø og lad dem hæve igen i 30-45 min.
Bages i varmluft ovn ved 180 grader i 25-30 min..... bank på bunden, når den lyder hul er bollen færdig. Eller stik et stege termometer midt i brødet, skal være 100 grader før det er færdigt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar