Velkommen til min blog... hyggeligt du har lyst til at kigge inde.
Smid gerne en kommentar inden du smutter igen (dette kan du under hvert indlæg) Knus

søndag den 2. november 2014

Tapas



Til aften stod den på "Tapas".... jeg gik lige i mit kreative og hygge humør, elsker at lave mad.
Og i dag havde jeg hele dagen, så tænkte manden min og Victor skulle forkæles lidt <3

Og så ville der også være til madpakker ;)

Dette er min tallerken... det smagte lige så lækkert som det ser ud!!




Mit første forsøg på cheddar chips... smagen var go, men de blev ikke hårde/sprøde, så det skal der lige arbejdes lidt på. Evt med tyndere lag og/eller længere tid i ovnen.

Havde, for første gang, købt et helt stykke cheddar... og det kan anbefales!!
Smagen er markant bedre, og man slipper for det tilsatte kartoffelmel, der er i de revet produkter.

Jeg fordelte den revnet ost i tundt lag (måske ik helt tyndt nok) i 3 lange rækker.
Bagte dem i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min (sku måske have haft længere).

Tog dem ud og lod dem afkøle, det er så her de burde være blevet sprøde.

Her har jeg brugt Jane Faeber`s opskrift på Buffalo blomkål, som udgangspunkt:

Dog har jeg brugt ½ blomkål og ½ broccoli.
Og i dejen tilsat 2 styks syltede grønne piri-piri chillier, istedet for den grønne chili 
og 1 tsk hvidløgs-chilisauce istedet for tabasco.

Begge er IKKE LCHF, men jeg er lidt liberal ;)
Og der skulle sføli brød til.
Jeg har kæmpet en lille kamp, for at finde ud af hvad det er der har givet en fornemmelse af, der er småsten i brødet. Og er, indtil videre kommet frem til at det må være den gule husk. Så her er den helt udeladt :)
Disse brødsticks, er absolut en af vores favoritter!!

 Til 10 brød har jeg brugt:
4 æg
1 dl hytteost 4,5 %
1 dl. sesammel (affedtet)
2 dl. pofiber
½ dl kokosfiber
1 dl. hørfrø
1 fed hvidløg
50 gr. revet parmesan
2 spk. raps olie
1 stor tsk. bagepulver
1 tsk tørret timian
1 tsk. urtesalt

Æg og hytteost piskes godt sammen, resten tilsættes og piskes.
Jeg lader dejen hvile MIN. 20 min.

Former den til rustikke stænger
(brug koldt vand på hænderne, så er det nemmere).

Er smurt med æggehvide og drysset med hampfrø.

Bagt ca. 20 min. ved 200 grader.


Vi prøvede romaine salat for første gang.
Go smag, dog er stokken i den nederste del af bladet RET bitter.
 Vi brugte dem istedet for wraps.
Var fantastiske med røget makrel, spicey rødløgkompot og semidried tomater i!!



Spicey rødløgkompot, det er lige prikken over Ièt ... og lidt på tungen.

8 små rødlæg, snittet i fine både
½-1 tsk tørret chili
1 dl. æbleeddike
1-2 spk. fint hakket frisk timian
2 spk. agave sirup (liberalt lchf, erstat evt med sukrin gold)
salt 
olie til stegning

Svits rødløg i olie, til de bliver blanke.. de må IK tage farve.
Tilsæt æbleeddike og chili, lad det simre under låg i ca. 30 min.

Tilsæt resten af ingredienserne og lad det simre uden låg, til væsken er fordampet.

Kan serveres både lun og kold.
Kan opbevares i lufttæt bøtte/glas i et par dage.

Endnu et første forsøg... semidried tomater.
Skulle ha hygget sig i ovnen 5-6 timer ved 100 grader, meeeen det havdde jeg jo ik lige set. 
SÅ der blev, igen, lavet lidt ændringer :)

Jeg brugte:

400 gr. cherrytomater (de sidste fra vores drivhus)
en GO håndfuld friske timiankviste
4 stængler frisk rosmarin (næste gang bliver det kun 2)
4 halv store fed hvidløg
2 tsk sukrin gold
1 dl raps olie (vi bruger ikke oliven, da jeg endnu ik har fundet en, der er "smagsløs" & til at betale)
1 spk. rød balsamico
2 tsk salt 
peber

Tomaterne skæres i 1/2 eller 1/4, alt efter størrelse.
Urter og hvidløg hakkes groft, evt i blender, blandes med resten af ingredienserne.

Tomaterne vendes i blandingen og fordelses på en bradepande på bagepapir.

Jeg gav dem med 200 grader varmluft, til de var begyndt at blive mørke, og skruede der efter ned på 100 grader alm. ovn.
Vil tro de alt i alt fik en 1-1½.

Og de SMAGTE fantastisk... kan opbevares i bøtte/glas i et par dage.

Ud over de viste ting fik vi også:
Røget makrel
kylling-, reje- og tun salat.

Grund dressing til salaterne, 3 dele mayonaise og 2 dele creme fraiche 18%
røres med salt, peber og lidt flydende sødemiddel.

Til rejesalaten tilsatte jeg... 
400 gr. rejer fra bøtte, 1/4 ds. asparges, 1 spk. hakket frisk dild, (lidt for meget) væde fra asparges dåsen og paprika.

Til kyllingsalaten tilsatte jeg.... 
400 gr. kogt kylling i tern, 1/4 ds asparges, ½ revet gulerod, paprika og dijonsennep.
Stegte glas champignon kan også kommes i,
og stegt bacon eller schwartswalder skinke, er også lækkert som topping.

Til tunsalaten tilsatte jeg... 
2 ds. tun i vand, ½ fint hakket stort rødløg, 1 drueagurk i tern, paprika og peber.

VELBEKOMME :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar