Velkommen til min blog... hyggeligt du har lyst til at kigge inde.
Smid gerne en kommentar inden du smutter igen (dette kan du under hvert indlæg) Knus

torsdag den 30. april 2015

2 x kylling..... made by Luckas


Her hjemme har drengene hver 2 mad dage.... 
og da Luckas er ret glad for kylling, har hans sidste dage været med kylling på menuen.

Da det jo kun er mig der lever efter LCHF principperne, 
sniger der sig ikke LCHF madvarer ind i vores mad!

Heldigvis lever jeg efter den liberale version, så ind i mellem spiser jeg ikke LCHF mad... 
dog er det mest fredag & lørdag jeg "må" det, ellers tager det nemt overhånd!!


Forleden lavede Luckas kylling i dild med asparges og salat til



Til 4 personer brugte han:

4 store kyllingbryst
½ dl. kylling bouillon
200 gr. gulerødder (liberalt, kan erstattes med LCHF grønt)
citron
4 spk. honning (ikke LCHF, kan er stattes af sødemiddel)
4 spk. hvidvins eddike
2 dl. piskefløde
½-1 potte frisk dild (efter temperament)
salt & peber
smør/fedt til stegning


Tilbehør:
1 bundt grønne asparges & blandet salat

Løg hakkes og svitses i smør, bouillon hældes ved.

Grovskåret gulerod, kylling skåret i tern, citron, honning og hvidvins eddike  kommes i, og småkoger ca. 15 min.


Kog saltet vand op til asparges, og kog dem til de er let møre og sluk for dem.

Dilden hakkes og kommes i kyllingen sammen med fløde, og koger videre ca. 10 min.

Server med salat, asparges & dressing.

--------------------------------------------------------------------------------


I aften skal han lave persille/hvidløgs kyllingfrikadeller m. LCHF tilbehør broccoli, ost & karry mayonnaise. og ikke LCHF tilbehør ris og sauce til.

Her til eftermiddag har han rørt farsen, og den skal trække til han laver mad i aften.


Fantastisk farve og duft farsen har!


Farsen består af:

600 gr. hakket kyllingkød
1 løg
4 fed hvidløg
stor håndfuld bredbladet persille
2 æggeblommer
1  dl. revet ost (her er der brugt mozzarella)
salt/peber


Løg skæres i 8 stykker, hvidløg i halve og persillen brækkes af med stilk, kommes i en hakker/stavblænder sammen med 1 spk. vand og hakkes til tyk væske.

Alle ingredienserne blandes godt sammen, og trækker min. ½ time før det skal tilberedes.




Min fantastiske mormor lærte mig, at fisk og frikadeller skal svømme, når de steges... derfor er frikadellerne stegt i en blanding med RIGELIG med smør/fedt og olie.

Broccoli koges i saltet vand og serveres til dellerne sammen med revet ost (drysses oven på de varme broccoli.. smager himmelsk)  og karry mayonnaise.

Jeg prøvede en ny opskrift på almindelig mayonnaise i går,og den faldt i go jord:

4 æggeblommer
2-3 dl. olie (brugte smags neutral raps)
1- 1½ tsk. dijon sennep
1- 2 tsk. hvidvins eddike
flydende sødemiddel
citronsaft

Jeg tager æggene ud dagen før (mayonnaisen skiller ikke så let, når æg og olie har samme temperatur).
Kommer blommer i min stavblænder beholder, sammen med 1 dl. olie, 1 tsk. sennep, 1 tsk. eddike. 
Og "rør" den med stavblænderen til den begynder at blive tyk/rynke... der efter kommer jeg lidt olie i ad gangen, til den har den konsistens jeg ønsker (nu mere olie.. nu tykkere).

Smager den til med salt, peber, evt. mere eddike og sennep. Jeg bruger sødemiddel og citron til at smage HELT til med, til den får præcis den smag jeg ønsker, alt efter hvad den skal serveres til.
Til maden i dag, rører vi bare mayonnaisen med mild karry :-)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar