Velkommen til min blog... hyggeligt du har lyst til at kigge inde.
Smid gerne en kommentar inden du smutter igen (dette kan du under hvert indlæg) Knus

søndag den 27. september 2015

Rugbrød...... take 2 og tæt på perfekt.



Så har jeg fået bagt rugbrød mere end èn gang. og eksperimenteret med opskriften hver gang. 
Og syntes selv jeg nu, er kommet frem til en opskrift der er så tæt på almindeligt (lyst kerne rugbrød), som jeg lige nu kan klare.
Her i huset er vi ikke de store LCHF brød tilhængere, men kan alle li det nye rugbrød.

Til 1 brød i ca. 1 ltr. brødform... ca. 15 skiver:

3 æg
3 spk. ægte mayonaise (alm. kan også bruges)
130 gr. revet mozzarella (i pose)
100 gr. flødeost
2 små tsk. groft salt
1,5 tsk. bagepulver 
½ tsk. fiber husk 
2 spk. pofiber
2 dl. solsikkefrø
1 dl. hørfrø
1 dl. sesamfrø
1 dl. græskarfrø

Instruktioner

  • 1Tænd ovnen på 160 grader varm luft.
  • 2Rør æg, mayonnaise, flødeost & revet ost sammen.
  • 3Hak solsikkekerne & hørfrø... så solsikkekernerne er groft hakket.
  • 4Rør alle frø & kerne i.
  • 5Salt & bagepulver røres i.
  • 6Pofiber & husk kommes i og der røres GODT igennem. Lad dejen stå og hvile 10- 15 min. så husk`en kan suge væske til sig.
  • 7Smør en brødform (max. 1 ltr.), kom dejen over i formen fordel den jævnt og tryk den godt sammen. Prik huller i med en gaffel, så fugten kan trænge ud under bagningen.
  • 8Bages midterst i ovnen på en bagerist, brødet skal min. have 55 min.... jeg bager mit i 60-70 min.
  • 9Brødes tages ud, når skorpen er flot mørkebrun og sættes til afkøling på en rist. Opbevares i køleskab i frostpose, skal være HELT afkølet inden det kommes i pose & køleskab.
  • 10Brødet skal også være helt afkølet for det er nemmest at skære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar